محل تبلیغات شما

جعبه ازار : درباره ضدیخ بیشتر بدانیم!

با فرا رسیدن فصول سرد سال، استفاده از ضدیخ در خودروها افزایش می یابد ولی بیشتر  مصرف کنندگان این محصول، آگاهی کافی در مورد ضدیخ و چگونگی مصرف آن ندارند. در این نوشتار به شرح نکاتی مهمی پرداخته ایم که برای انتخاب و مصرف ضدیخ باید در نظر گرفت.

بطور کلی سیال خنک  کننده موتور که به ضدیخ معروف است علاوه بر جلوگیری از انجماد مایع موجود در رادیاتور، از خوردگی قطعات و قسمت های مختلف درگیر در سیستم خنک کننده ممانعت کرده و ضمنا موجب جلوگیری از جوش  آوردن موتور می گردد. بنابراین بر خلاف تصور موجود، لازم تا این مایع در تمام فصول درون رادیاتور خودرو باشد. خصوصیات زیر از جمله مهم ترین مشخصات یک سیال خنک کننده استاندارد برای موتور محسوب می شود:

• نقطه جوش بالا
 • نقطه انجماد مناسب و قابل کنترل
 • خورندگی کم
 • انتقال حرارت بالا
 • پایداری شیمیایی بالا
• قابلیت اختلاط با آب مناسب
 • عدم آتش گیری و سمیت کم
 • سازگاری با محیط زیست و سرعت تجزیه مناسب توسط میکروب ها
• قیمت مناسب

سیال ضدیخ از ترکیب یک سیال پایه که معروف ترین آنها مونو اتیلن گلیکولMono Ethylene) Glycol) نام دارد با مواد افزودنی جلوگیری کننده از خوردگی، زنگ زدگی، کف کردن و بهبود کیفیت، در کنار آب و رنگ تشکیل شده است. به طور کلی اجزای تشکیل دهنده سیال خنک کننده موتور عبارتند از: سیال پایه، بازدارنده های ضدخوردگی، مواد ضدکف، آب و رنگ مخصوص که این رنگ بسته به سلیقه و استاندارد هر سازنده متفاوت است.

همانطور که گفتیم یکی از وظایف اصلی ضدیخ، جلوگیری از خوردگی در اجزای موتور است. علاوه بر این ضدیخ همزمان با دفع حرارت تولید شده، تعادل حرارتی را در کل موتور برقرار می کند و همچنین ظرفیت حرارتی آب را افزایش داده و ترکیبات موجود در آن از تشکیل رسوبات ناشی از املاح آب در داخل موتور و رادیاتور جلوگیری می کند.

استفاده از آب خالص برای انتقال حرارت داخلی موتور به رادیاتور، مشکلاتی را در پی دارد. برای مثال با توجه به نقطه انجماد (صفر درجه سانتیگراد) و نقطه جوش (یکصد درجه سانتیگراد)، آب در دماهای بسیار کم یا بسیار زیاد، کاربرد خود را به عنوان مایع خنک کننده از دست می دهد و از طرف دیگر در شرایط کارکرد دمایی موتور، به اندازه ای گرم می شود که در قطعات مختلف، موجب بروز خوردگی می گردد. خوردگی های سیستم خنک کننده عبارتند از:

• مس و آلیاژهای آن (موجود در رادیاتور)
• آلومینیوم و آلیاژهای آن (واتر پمپ و رادیاتورهای جدید)
• چدن (موجود در پوسته موتور)                         
• فولاد (پیچ ها و برخی قطعات فولادی)
• لحیم (موجود در رادیاتور)
• لاستیک ها (در بخشهای انتقال)

ضدیخ استاندارد به گونه ای تهیه می شود که اثر نامطلوب روی قطعات یاد شده ندارد و به دلیل اهمیت حفظ موتور از خوردگی، در تمام طول سال مورد استفاده قرار می گیرد. به همین جهت تولیدکنندگان این ترکیب شیمیایی، آن را به عنوان ضدیخ، ضدجوش و ضدخوردگی» می شناسند.

✅ ضدیخ ها از نظر کیفی به دو دسته اصلی تقسیم می شوند:
۱- ضدیخ های پایه معدنی: عمده ترین نوع ضدیخ موجود در بازار و پرمصرف ترین آن است و زمان کارکردشان در موتور حداکثر دو سال است.  محصول ضدیخ ایرانول AF-Gدر این گروه قرار دارد.
۲- ضدیخ های پایه آلی: به دلیل نوع مواد افزودنی مورد استفاده در آنها، دارای طول عمر طولانی تر و سازگاری بیشتر با قطعات مختلف موتور نسبت به ضدیخ های معدنی هستند. محصول ضدیخ ایرانول Hyperدر این گروه دسته بندی می شود.
 

 

 

ضمنا هیچ یک از خودروهای چینی نیاز به هواگیری اب ضد یخ ندارند

تعمیرات نخصصی ام وی ام 110 مکانیکی.برق جلوبندی

تقویت ورفع مشکل دیسک و صفحه ام وی ام 315.mvm315.

تسمه تایم . دینام و کولر لیفان و جک.jac.j3.j5.s5520.620 lifan

ضدیخ ,موتور ,کننده ,آب ,های ,موجود ,موجود در ,خنک کننده ,می شود ,ضدیخ های ,جلوگیری از

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

Mahmudi Siasangi